On April 12, at Campus Saint-Jean, of the University of Alberta in Edmonton, the Centre d’appui aux familles et à l’enfance (CBEP) hosted a workshop on Crisis Management for Individuals with Autism.
 
The workshop titled: “Strategies for Better Crisis Management for Individuals with Autism Spectrum Disorder,” was led by Mr. Serge Kouamé, a special education teacher and founder of the organization Autisme en français.
 
Drawing on Serge’s expertise, participants had the opportunity to explore practical strategies to effectively support individuals living with autism, especially during crisis situations.
 
The goal of this event was to equip families and caregivers with tailored intervention tools while creating a space for meaningful exchange and collective learning.
 
Through this initiative, CBEP reaffirms its commitment to the well-being of Alberta’s Francophone families, by providing accessible, French-language resources and support.
 
The workshop was followed by a friendly reception, offering participants a chance to network and continue the conversation in a warm, welcoming atmosphere with delicious food.
 
Autism spectrum disorder, or simply autism, is a neurodevelopmental disorder characterized by repetitive, restricted, and inflexible patterns of behavior, interests, and activities, as well as, difficulties in social interaction and social communication.

Le 12 avril, au Campus Saint-Jean de l’Université de l’Alberta à Edmonton, le Centre d’appui aux familles et à l’enfance (CBEP) a organisé un atelier sur la gestion de crise chez les personnes autistes.

Intitulé « Stratégies pour une meilleure gestion de crise chez les personnes ayant un trouble du spectre de l’autisme », l’atelier a été animé par M. Serge Kouamé, enseignant en éducation spécialisée et fondateur de l’organisme Autisme en français.

S’appuyant sur l’expertise de Serge, les participant·e·s ont eu l’occasion d’explorer des stratégies concrètes pour mieux accompagner les personnes vivant avec l’autisme, notamment en période de crise.

L’objectif de cet événement était de fournir aux familles et aux aidants des outils d’intervention adaptés, tout en créant un espace d’échange et d’apprentissage collectif.

À travers cette initiative, le CBEP réaffirme son engagement envers le bien-être des familles francophones de l’Alberta, en offrant des ressources et un accompagnement accessibles en langue française.

L’atelier s’est conclu par une réception conviviale, permettant aux participant·e·s de réseauter et de poursuivre les échanges dans une atmosphère chaleureuse, autour de bons plats.

Le trouble du spectre de l’autisme (TSA) est un trouble neurodéveloppemental caractérisé par des comportements, intérêts et activités répétitifs, restreints et rigides, ainsi que par des difficultés dans les interactions sociales et la communication sociale.